Wandeling van de Torre San Josep (Playa de Torres) naar de Torre de l'Aguiló (Cala de Finestrat)

Gegroet wandelaars!

Vandaag beschrijven we een mooi wandeling langs de ongerepte kust tussen Villajoyosa en Cala de Finestrat, ideaal om te doen in de lente of herfst, met als eidpunt een klim naar de toren van Aguiló.

We vertrekken vanaf het strand van Torres, nadat we onze auto geparkeerd hebben op het einde van de Avinguda Tellerola, vlak aan het strand.

Het wandelpad is perfect bewegwijzerd en begint met het beklimmen van een aantal trappen.

Eenmaal boven aangekomen, volg je het onverharde pad richting noorden. Volg de wegwijzers "Sender de la Costa" / "Colada de la Costa". In de verte zie je het Isla de Benidorm in zee liggen.

We bereiken een punt waar we een asfaltweg moeten oversteken. Deze asfaltweg loopt van de N-332 tussen Villajoyosa en Cala de Finestrat naar de "Cala de Conill" (konijnenbaai). Dit punt is dus bereikbaar per auto, en u kan eventueel vanaf hier de wandeling beginnen, maar dan mist u wel het mooiste stuk van de wandeling.

We blijven langs de onverharde weg verder wandelen richting de toren van Aquilo, tot we aan een T-splitsing komen, waar de weg is afgeboord met houten balken.

Op dit punt slaan we rechtsaf en beginnen de klim naar de toren. Halverwege de klim zien we de toren op de achtergrond.

Onderweg vinden we rustbanken en pick-nick tafels, met prachtige uitzicht op de Middellandse Zee, die je uitnodigen om op ​​adem te komen en te genieten van het landschap.

Uiteindelijk bereiken we de toren, waar we ook een informatiepaneel vinden met uitleg over de geschiedenis en bouwstructuur van de toren.

De toren biedt een prachtig uitzicht over de kust. In noordelijke richting zie je de skyline van van Benidorm, daarachter de Serra Gelada bergketen, en bij helder weer kan je zelfs de peñón de Ifach , de kenmerkende rots van Calpe zien.

In zuidelijke richting is Villajoyosa, San Juan, Alicante en Santa Pola te zien.

Na het genieten van dit prachtig uitzichtpunt maken we rechtsomkeer en volgens ons pad in omgekeerde richting tot aan de parkeerplaats waar we onze auto achterlieten.